woensdag 12 februari 2014

Kleuren

Deze week leerden we over alle kleuren van de regenboog en vooral over rood, geel, blauw en groen. Omdat het de poëzieweek was, leerden we ook iedere dag een versje. Elke dag moesten we ook een ander kleurtje aandoen, dat was wel leuk! Je zag aan onze kleren welke dag het was! 

Op maandag vertelde onze juf het verhaaltje 'Wat zit er in een regenboog?'. 
Daarna maakten we zelf een regenboog. Het was niet zo gemakkelijk om de juiste kleur in de juiste boog te kleuren, maar met een beetje hulp van de juf lukte dit wel.

We leerden ook het versje over de regenboog:

Regenboog

Hé, dag mooie regenboog
Wat ben jij zo groot en hoog.
Weet je wat er gaat gebeuren?
‘k heb speciaal voor al jouw kleuren
Een potje om ze te bewaren
Dan kan ik er elke dag naar staren!
Want ik vind ze helemaal WAUW
Jouw paars, rood, oranje, geel, groen en blauw!

  Bij juf Marianna speelden we een kleurendomino.


 We schilderden ook buisjes in het rood, geel, groen en blauw en onze juf gaat er dan een leuk spelletje mee maken. We zijn wel benieuwd...
 We speelden ook een kleurenmemorie bij juf Marianna. We moesten geen 2 dezelfde kaartjes zoeken, maar wel 1 kaartje met iets in dezelfde kleur als op de kleurendobbelsteen.
 De kleuters leren zichzelf hier ook al lezen...

Op dinsdag was het de gele dag. Er hadden veel kindjes gele kleren aan, wat leuk! :-) In plaats van de onze appeltjes aan de aanwezigheidsboom te hangen, had onze juf symboolkaartjes gemaakt in de kleuren van de regenboog. Vandaag moesten we dus onze gele kaartjes in de gele boog hangen toen we 'Kiekeboe' zeiden.

Geel

Geel, geel, geel
Die kleur doet me zoveel
Een kropje in mijn keel
Nu pak ik mijn penseel
Ik schilder een kasteel:
Wat een mooi juweel!




In de experimenteerbak waren er nu allemaal gekleurde bakken, doosjes, mandjes en potjes. Daar konden we naar hartenlust sorteren per kleur.

We speelden zelf ook nog het spelletje met de kleurendobbelsteen.
We maakten een 'geel juweel' door met kurkenstoppen een geel bolletje te stempelen in elke parel.

Op woensdag was het de rode dag, kijk maar naar onze kleren! :-) We mochten allemaal zelf vertellen welke rode kledingstukken we aanhadden.


Het versje van vandaag ging zo: 

Rood

Rood, rood, rood
Mijn ogen worden groot
Wat is het mooi, dat rood
Zo lekker als een noot
Het is niet idioot
Dat dit de kleur wordt van mijn boot

Daarna gingen we spelen met het buizenspelletje dat de juf had gemaakt van onze geschilderde buisjes. Wat leuk! We moesten de beertjes in de juiste buis steken en dan viel die door de buizen in het juiste bakje! :-)
Bij juf Hilde speelden we het spelletje van de Bonte Ballonnen.

We schilderden een rode boot door met rietjes te blazen tegen de rode druppels verf.





Na het spelen keken we naar een heuse kleurentovenaar... juf Lynn! Ze toverde het water in verschillende kleurtjes met gekleurde lintjes crèpepapier en een toverstokje!
Wij mochten de toverspreuk mee zeggen en dan keken we of het wel lukte!

Hokus pokus pats, ik wou dat het water geel was!

Hokus pokus pats, ik wou dat het water rood was!

Hokus pokus pats, ik wou dat het water blauw was!

En nu waren er nog 3 potjes over... Welke kleur zou daarin komen?
 Hokus pokus met een zoen, geel en blauw wordt samen... groen!
Hokus pokus met wat raars, rood en blauw wordt samen... paars!
Hokus pokus met wat franje, geel en rood dat wordt... oranje!
Jaaa! Het was allemaal gelukt! Wat konden wij goed toveren!








Op donderdag was het de groene dag. De juf vertelde het verhaal 'Jules kiest geel en blauw'. We leerden dat deze 2 kleurtjes samen groen werden en dat mochten we daarna zelf testen en ontdekken.

In een dichtgekleefd kaftje zat gele verf, blauwe verf en knutsellijm. Door met onze handen te wrijven konden we dit door elkaar mengen en zelfs mooie tekeningen maken in de verf, zonder dat onze handen vuil werden!





Het versje van vandaag ging zo:

Groen

Groen, groen, groen
Ik kan er niets aan doen
’t is de kleur uit één miljoen
Zo lekker als een meloen
Groen gras in elk seizoen
Daarom geef ik jou een zoen!




Zoals in het gedichtje, kregen we dus zelf een groen mond van de juf en mochten we groene zoenen geven! Gek hoor :-)




















Op vrijdag was het de blauwe dag. We leerden het laatste kleurenversje aan:

Blauw

Blauw, blauw, blauw
Ik zeg het je maar gauw
Die kleur die vind ik WAUW!
Ik tover uit mijn mouw
Een prachtig blauwe pauw
Speciaal voor jou!

Zoals in het versje maakten we dus vandaag een blauwe pauw, en niet zomaar... We mochten schilderen met een blauwe veer! Dat is ook weer eens wat anders. 




Bij de experimenteertafel waren er nu ook boodschappenlijstjes en eierdoosjes komen. We moesten goed kijken naar de bolletjes op de boodschappenlijstjes en we moesten de juiste potjes zoeken en in het eierdoosje zetten.







We konden ook kettingen maken met een patroon. Dat was nog niet zo gemakkelijk, maar wel heel leuk om te proberen!






We keken ook nog naar een poppenkast 'Kameleon speelt verstoppertje'. Alle dieren denken dat ze hem heel gemakkelijk kunnen vinden omdat hij een andere kleur heeft dan hen. Maar als hij zich gaat verstoppen tussen de andere dieren, verandert hij plots van kleur! Zo wordt het natuurlijk veel moeilijker om hem te vinden!


Wat was dat een kleurrijke week!

3 opmerkingen:

  1. juf lynn,
    Wat een ongelooflijk leuke en originele activiteiten bedenk jij steeds! Leuk te zien hoe Eliza zo vanalles kan ontdekken en veel mag experimenteren.

    katleen, mama Eliza

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt leuk om elke keer opnieuw te zien hoe het er in de klas aan toe gaat!

    Mama van Noor

    BeantwoordenVerwijderen