Toen we op maandag in de klas kwamen, oh nee, ohnee, zagen
we dat er iets gebeurd was met Jules. Hij stond helemaal vol rode vlekjes! Hij
was ziek! Onze juf heeft heel snel de dokter gebeld en die zei dat hij na de
speeltijd kon komen, dus we maakten een afspraak.
Na de speeltijd kwam de dokter dan langs en hij onderzocht
Jules helemaal. Hij stak de thermometer onder Jules zijn arm en toen die
piepte, zag hij dat Jules koorts had... Hij heeft ook met de stethoscoop naar
zijn hartje geluisterd (toen moesten we heel stil zijn). Dan heeft hij nog in
zijn keel gekeken en ook in zijn oortjes. Hij heeft Jules dan een spuitje tegen
de waterpokken gegeven in zijn poep. Gelukkig was Jules heel flink, ook al deed
het wel een beetje pijn. Hij vertelde ons dat hij 3 keer per dag een zalfje op
zijn waterpokken moest smeren en dat hij 1 keer per dag een pilletje moest
pakken. Daar gingen wij wel voor zorgen!
Na het bezoek van de dokter hebben wij Jules ook nog onderzocht
en hebben we op de foto van Jules waterpokken gestempeld met onze vingers.
Ondertussen werden ook alle beren, poppen en kindjes goed
onderzocht of zij ook nog geen waterpokken hadden, want het was wel een beetje
besmettelijk.
En ja hoor, dokter Adam gaf Hafsa maar alvast een spuitje
vooraleer zij het zou overkrijgen. Au, wat deed dat spuitje pijn!
Er werd fantastisch goed voor de zieken gezorgd door alle
dokters en verplegend personeel van het ziekenhuis.
Maar ondanks alle goede zorgen, zijn er tegen ’s avonds toch
kindjes besmet geraakt. Allemaal kregen ze de waterpokken. Kijk maar hoe ziek
en slapjes ze zich voelden...
Verzorg jullie maar goed thuis!
Op dinsdag zag het ziekenhuis er een beetje anders uit: nu
was er een wachtzaal, een spreekkamer van de dokter met voorschriften,...
... een ziekenhuisbed met goede kussens, een baxter, een
ijskastje en wat water...
... en een bak vol doktersspullen. Aan het bordje kon
iedereen (die niet wist wat het allemaal was) zien dat het een echt ziekenhuis
was.
In de namiddag was er weeral iets gebeurd. Jules was van
zijn stoeltje gevallen en had zijn arm gebroken! De dokter was er snel
bijgeweest en had zijn arm al in het gips gelegd.
Daarna leerden we hoe we een gips moesten maken: met
blaadjes gips rond het rolletje en dan water in de gips wrijven zodat het goed
ging plakken en stevig werd. Nu alleen nog drogen en dan konden wij spelen
alsof we onze arm hadden gebroken.
Op woensdag verscheen er in onze klas ook een apotheek. We
hebben geleerd dat dat een winkeltje is om medicamentjes te kopen. Je moet wel
altijd een briefje van de dokter bijhebben, anders kan je niets kopen.
Harishika verkocht haar klanten de medicamentjes die ze
nodig hadden.
Ondertussen werd er aan de timmertafel hard gewerkt. Pas
maar op dat je niet op je vingers slaat, Ishak en Saif-Eddine!
Er werden ook weer een heleboel patiënten onderzocht er was
natuurlijk regelmatig een medisch overleg tussen dokters en verplegend personeel.
Verschillende apothekers bedienden hun klanten vriendelijk en beleefd.
We speelden ook een spelletje met pleisters. We moesten één voor één met de dobbelsteen rollen en dan een pleister plakken op de juiste plaats. Zo leerden we nog verder onze lichaamsdelen te herkennen en benoemen.
Ook Zuster Marianna onderzocht patiënten die er heel erg aan toe waren.
In de experimenteertafel experimenteerden we met pillendoosjes, potjes, buisjes en windels.Arme Jules had nu ook zijn been gebroken en aangezien hij dan niet kon spelen, ging Janne rustig een boekje voor hem voorlezen.
Pieter had zijn arm pijn gedaan en juf Lynn heeft hem dan een windel omgedaan.
Op de spoedafdeling in het ziekenhuis was het erg druk.
We kleurden ook tekeningen over ziek zijn, dokters, ziekenwagens,...
Op donderdag mochten we wel iets heel leuks doen. We mochten zelf spuitjes geven... met verf
We speelden ook nog het dobbelspelletje met de pleisters. Oh, wat is dat leuk!
In de kring deden we het dobbelspelletje met de pleisters als wedstrijd! We moesten per 2 in het midden gaan staan, de juf gooide met de dobbelsteen, dan moesten we goed kijken welk lichaamsdeel het was en dan moesten we daar om ter snelste een pleister op kleven! Wat spannend! Iedereen supporterde mee!
We maakten als echte apothekers ook zelf pilletjes door propjes te maken. Dat is wel fijn werk met de vingers!
In de kring deden sommige kindjes een dansje op een muziek.
Op vrijdag deden we een telspelletje met de zelfgemaakte pilletjes. We rolden met een getallendobbelsteen en plakten dan het juiste aantal pilletjes in de pot. Wie zijn pot als eerste vol had, was gewonnen!
Hopelijk zorgen deze pilletjes ervoor dat er niemand weer ziek wordt!
Jolien was een goede dokter op school maar ook thuis. Mama was die week ook ziek en had het geluk om onderzocht te worden door dokter Jolien. Koorts werd gemeten, Pleistertjes geplakt, pilletjes gegeven,... Weeral leuke foto's om onze kapoentjes bezig te zien.
BeantwoordenVerwijderenMarjan
En dokter Jolien bracht in de klas dan ook uitgebreid medisch verslag uit :-) Leuk om te horen dat het thema ook thuis zo leefde!
BeantwoordenVerwijderenGroetjes, juf Lynn